Tidningsartikel Skšvde Xtra :

 

Utvecklingschef, mejerichef, vd...

Efter 30 Œr i nŠringslivet tyckte Evamarie Lundahl att det kunde rŠcka.

- Jag tŠnkte, att om jag varit chef i 30 Œr, kan det vara dags att gšra nŒgot annat.

 

Som att starta eget efter affŠrsidŽn att hjŠlpa fšretag med chefskompetens och sŠlja huvudbonader under eget varumŠrke pŒ nŠtet.

- Jag tror att mŒnga skulle vilja gšra likadant, vŒga ta steget. Sedan finns det andra som sŠger: ska du inte skaffa dig ett riktigt jobb?

Fast det var just det hon hade haft i 30 Œr, en vanlig hederlig anstŠllning. PŒ Paroc i Skšvde som utvecklingschef, pŒ Arla i Skšvde som mejerichef, pŒ Skara semin och pŒ ŠggfšrŠdlaren KŠllbergs i Tšreboda vd.

Det var dŠr, i Tšreboda, som det inrutade livet med all den trygghet och alla de krav det innebŠr att vara anstŠlld och chef tog slut.

- Visst funderade jag pŒ att ta en ny anstŠllning, pŒ att sška ett nytt chefsjobb.

SΠblev det inte.

- Jag kŠnde att jag ville gšra nŒgot annat.

Att hjŠlpa fšretag och kommuner med chefskompetens, antingen direkt eller indirekt, som chefsstšd.

Det var den ursprungliga affŠrsidŽn.

- De uppdrag jag har nu Šr att vara chefsstšdjare.

Men redan nŠr Evamarie Lundahl i vŒras lŠt registrera sitt bolag Evandis fanns idŽn att sŠlja nŒgon vara pŒ nŠtet.

- Det var dŠrfšr jag gick en kurs i webbdesign.

Att det rŒkade bli just en bandana, brim eller vad vi nu ska kalla den dŠr huvudbonaden var en ren tillfŠllighet.

- Jag fick headscarves av min man i fšdelsedagspresent.

Evamarie och Anders Lundahl spelar golf, orienterar och Œker Vasalopp. Brim Šr helt enkelt ett praktiskt plagg fšr folk i farten, som mšssa eller halsduk.

NŠsta frŒga var: hur fŒ kontakt med en tillverkare?

- Fšrst hittade jag ingenting pŒ nŠtet. Men jag tog hjŠlp av min bror som har erfarenhet av import frŒn Kina.

Det var dŠr de fanns, tillverkarna. Evamarie Lundahl upprŠttade kontakter, hon fick hem massor med varuprover, och hon gjorde marknadsundersškningar med den nŠrmaste bekantskapskretsen.

Egentligen var det bara ett problem: alla ville skicka en hel container...

Till slut kom hon i alla fall šverens med en tillverkare, och i augusti landade 3000 brimmar i tre olika fŠrger under varumŠrket Brim i Skšvde.

- Mina kunder finns šver hela landet, frŒn SkŒne till Norrbotten. Och mŒnga av de som kšpt kommer tillbaka och kšper fler.

Men hur mŒnga brimmar som sŒlts sŒ hŠr lŒngt, det Šr en affŠrshemlighet.

- DŠremot ska alla som ger sig in i det hŠr vara medvetna det tar tid att starta fšretag.

Viktigast: korta leveranstider, en hemsida som inger fšrtroende och att du verkligen tror pŒ det du gšr.

Strategin: priset, det ska vara billigt.

- Och sŒ tror jag att det Šr bra om man inte bara sŠljer šver nŠtet. Att fšrsška sprida varorna pŒ arbetsplatser och till bekanta sŒ att det ger ringar pŒ vattnet Šr ett bra sŠtt.

Till vŒren ska Evamarie Lundahl Œka till Kina och en stor mŠssa i Canton fšr att fšrsška hitta en kompletterande produkt till brimmarna. Fšr trots att Óallt tar mycket lŠngre tid Šn man trorÓ, Œngrar hon inte att hon lŠmnade anstŠllningstryggheten och startade eget.

- Det Šr managementdelen jag lever pŒ. Det andra Šr Šn sŒ lŠnge hobbyverksamhet. Men tanken Šr att det ska vŠxa, och det Šr vŠldigt kul att hŒlla pŒ med det.

 

Christer Clausson